Als geen andere kunstvorm confronteert de opera ons met de belangrijkste thema’s uit het menselijk bestaan. Door de unieke combinatie van muziek, zang, tekst en theatrale middelen worden we meegesleept met de grote emoties van de personages op het toneel. Al eeuwen lang worden er overal ter wereld de prachtigste opera’s gecomponeerd. Het was dan ook erg moeilijk uit dit schitterende repertoire een keuze te maken. Honderden interessante personages smeekten om aandacht: Butterfly, Tosca, Norma, Lulu, Mimi, Cleopatra, Assepoester, Fidelio, Orfeo, Rigoletto, Giulio Cesare, Otello, Figaro, enzovoorts, enzovoorts. De meeste hebben we weer ‘op de plank’ moeten leggen. Uiteindelijk bleef er een aantal personages over. Zij lieten zich niet wegsturen, maar begonnen, tot onze grote verbazing, met elkaar te communiceren. De grenzen van de opera’s vielen weg. Er ontstond een nieuw verhaal, waarin personages uit zeer uiteenlopende opera’s relaties kregen en soms zelfs in elkaar overvloeiden.Het resultaat is een ingewikkeld verhaal, geheel volgens de operatraditie. Onze opera heeft trekken van een ‘opera seria’, een ernstige opera waarin haat, dood en verdriet de boventoon voeren. Maar ook van een ‘opera buffa’, met veel vrolijkheid, humor en een happy ending.
Het verhaal van O, O, Opera….!
Een land, ergens op aarde. Er is iets mis. Het volk zucht onder het schrikbewind van een wrede heerser. De nonnetjes in het klooster bidden tot Maria om bevrijding.De tiran heet Macbeth. Maar wie is dat aan zijn zijde? Niet de machtswellustige Lady Macbeth, maar de zachtmoedige Violetta. Zonder het te weten wordt ze bedreigd door de heks Ulrica, die zelf koningin wil worden. Samen met haar katten brouwt de feeks een dodelijk gif waarmee ze Violetta uit de weg wil ruimen.Ook in moeilijke tijden worden mensen verliefd. Aan het hof zijn Donna Anna en Donna Elvira allebei smoor op Don Giovanni, maar van zijn knecht, Leporello, horen ze dat hij overal ter wereld meerdere liefjes heeft. Hún wereld stort in. Leporello zelf probeert een wit voetje te halen bij dienstmeisje Zerlina. Bijna wordt zij een #metoo-slachtoffer, maar Graaf Germont steekt hier een stokje voor (denkt hij). Als speling van het noodlot valt de deugdzame Germont zelf ten prooi aan de wulpse Musetta. Hij heeft een onderonsje met Violetta over de ondoorgrondelijke wegen van de liefde.In een serieus intermezzo bidt iedereen vurig dat de barmhartige God zich over het geplaagde volk zal ontfermen. Voor Violetta is het te laat. Het gif heeft zijn werk gedaan: zij sterft in de armen van haar geliefde Macbeth.Hij rouwt niet lang, want daar buiten op het plein voor de sigarenfabriek loopt de verleidelijke Carmen! Het is de heks Ulrica, in vermomming. Zij verandert hem in de stierenvechter Escamillo en palmt hem in met haar sensuele lied over de ‘L’amour’. Nu is het ‘eind goed, al goed’. De liefde heeft gezegevierd en ………………. We verklappen niet alles. Als u het slot van de opera wilt weten nodigen we u van harte uit om te komen kijken en luisteren naar een van de voorstellingen,
Als geen andere kunstvorm confronteert de opera ons met de belangrijkste thema’s uit het menselijk bestaan. Door de unieke combinatie van muziek, zang, tekst en theatrale middelen worden we meegesleept met de grote emoties van de personages op het toneel. Al eeuwen lang worden er overal ter wereld de prachtigste opera’s gecomponeerd. Het was dan ook erg moeilijk uit dit schitterende repertoire een keuze te maken. Honderden interessante personages smeekten om aandacht: Butterfly, Tosca, Norma, Lulu, Mimi, Cleopatra, Assepoester, Fidelio, Orfeo, Rigoletto, Giulio Cesare, Otello, Figaro, enzovoorts, enzovoorts. De meeste hebben we weer ‘op de plank’ moeten leggen. Uiteindelijk bleef er een aantal personages over. Zij lieten zich niet wegsturen, maar begonnen, tot onze grote verbazing, met elkaar te communiceren. De grenzen van de opera’s vielen weg. Er ontstond een nieuw verhaal, waarin personages uit zeer uiteenlopende opera’s relaties kregen en soms zelfs in elkaar overvloeiden.Het resultaat is een ingewikkeld verhaal, geheel volgens de operatraditie. Onze opera heeft trekken van een ‘opera seria’, een ernstige opera waarin haat, dood en verdriet de boventoon voeren. Maar ook van een ‘opera buffa’, met veel vrolijkheid, humor en een happy ending.
O, O, Opera….!
samengevat
Het verhaal van O, O, Opera….!
Een land, ergens op aarde. Er is iets mis. Het volk zucht onder het schrikbewind van een wrede heerser. De nonnetjes in het klooster bidden tot Maria om bevrijding.De tiran heet Macbeth. Maar wie is dat aan zijn zijde? Niet de machtswellustige Lady Macbeth, maar de zachtmoedige Violetta. Zonder het te weten wordt ze bedreigd door de heks Ulrica, die zelf koningin wil worden. Samen met haar katten brouwt de feeks een dodelijk gif waarmee ze Violetta uit de weg wil ruimen.Ook in moeilijke tijden worden mensen verliefd. Aan het hof zijn Donna Anna en Donna Elvira allebei smoor op Don Giovanni, maar van zijn knecht, Leporello, horen ze dat hij overal ter wereld meerdere liefjes heeft. Hún wereld stort in. Leporello zelf probeert een wit voetje te halen bij dienstmeisje Zerlina. Bijna wordt zij een #metoo-slachtoffer, maar Graaf Germont steekt hier een stokje voor (denkt hij). Als speling van het noodlot valt de deugdzame Germont zelf ten prooi aan de wulpse Musetta. Hij heeft een onderonsje met Violetta over de ondoorgrondelijke wegen van de liefde.In een serieus intermezzo bidt iedereen vurig dat de barmhartige God zich over het geplaagde volk zal ontfermen. Voor Violetta is het te laat. Het gif heeft zijn werk gedaan: zij sterft in de armen van haar geliefde Macbeth.Hij rouwt niet lang, want daar buiten op het plein voor de sigarenfabriek loopt de verleidelijke Carmen! Het is de heks Ulrica, in vermomming. Zij verandert hem in de stierenvechter Escamillo en palmt hem in met haar sensuele lied over de ‘L’amour’. Nu is het ‘eind goed, al goed’. De liefde heeft gezegevierd en ………………. We verklappen niet alles. Als u het slot van de opera wilt weten nodigen we u van harte uit om te komen kijken en luisteren naar een van de voorstellingen,